Zakończenie roku szkolnego

Zaproszenie na konkurs

2014-04-10

I Podhalański Konkursu Czytelniczy

Gwarowych Tekstów Literatury Regionalnej

GÓRALSKIE CZYTANIE

 

  1. 1.    Cele konkursu:
  • Kształcenie ku wartościom konstytuującym kulturowe dziedzictwo regionalne

      i narodowe.

  • Przeciwdziałanie procesowi zanikania więzi międzypokoleniowej oraz stereotypizacji kultury ludowej.
  • Ukształtowanie nawyków czytelniczych (kształtowanie świadomego odbiorcy literatury regionalnej).
  • Kultywacja gwary podhalańskiej.
  • Wsparcie edukacji polonistycznej ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum w zakresie pracy z tekstem oraz czytania ze zrozumieniem.

 

2. Etapy konkursu:

Konkurs ma dwa  etapy:

    • szkolny,
    • rejonowy.

Do etapu rejonowego w każdej kategorii wiekowej przechodzi dwóch uczniów, którzy

na etapie szkolnym uzyskali największą liczbę punktów oraz trzy najlepsze prace plastyczne.

3.Czas i miejsce:

 

  • Etap szkolny należy przeprowadzić do 15 maja,  karty zgłoszenia do etapu rejonowego należy przesłać  do 20 maja 2014r. na adres:

Publiczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi SPSK w Czarnym Dunajcu 34-470 Czarny Dunajec ul. Kmietowicza 2  tel: 18 26 57 67

   lub mailem: ploczarnydunajec@interia.pl

Prace plastyczne należy przesłać na adres:

Publiczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi SPSK                         w Czarnym Dunajcu 34-470 Czarny Dunajec ul. Kmietowicza 2 

  • Etap rejonowy  odbędzie się 6 czerwca w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym

       z Oddziałami Integracyjnymi SPSK w Czarnym Dunajcu

  • Gala finałowa z wręczeniem nagród odbędzie się 13 czerwca w siedzibie Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej  w Nowym Targu

4. Kategorie wiekowe:

Uczestnicy występować będą w trzech kategoriach wiekowych:

  • Klasy I – III SP
  • Klasy IV – VI SP
  • Gimnazjum
  • Szkoły ponadgimnazjalne

5. Przebieg konkursu w poszczególnych kategoriach wiekowych

 

KLASY I – III SP

Lektura: „Góralska czytanka”, część pt. „Lo dzieci”

I Etap szkolny

W etapie szkolnym mogą uczestniczyć wszyscy chętni, którzy zapoznali się z treścią lektury.

 

Przygotowanie:

 

  • Dzieci z pomocą nauczyciela poznają wszystkie teksty z tej części czytanki.
  •  Każde dziecko wybiera jedno opowiadanie, które mu się najbardziej podoba,

        i temu  tekstowi poświęca szczególną uwagę.

 

Konkurs na etapie szkolnym obejmuje następujące czynności:

 

  • Głośne czytanie wybranego opowiadania;
  • Tworzenie ilustracji do wybranego opowiadania { format i technika dowolna}
  • Odpowiedź na proste pytania dotyczące treści, diagnozujące poziom rozumienia tekstu (gwarą lub polszczyzną ogólną).

Jury ocenia w pięciostopniowej skali wyniki pracy ucznia. Dwoje finalistów przechodzi do etapu rejonowego oraz trzy najlepsze prace plastyczne.

II Etap rejonowy

Przygotowanie:

  • Uczestnik poznaje treść wszystkich opowiadań z I działu czytanki { każde z nich może stać się tematem tego etapu konkursu}

 

Przebieg konkursu:

 

  • Uczestnik losuje jedną spośród ilustracji różnych przygód bohaterów poszczególnych opowiadań i  jedno z opowiadań I części czytanki.

 

Zadania konkursowe obejmują:

 

  • Odtwórcze opowiadanie o przygodzie, która została zilustrowana na wylosowanym obrazku (gwarą);
  • Wzorowe głośne czytanie fragmentu wylosowanego tekstu;
  • Swobodną wypowiedź ucznia na temat wylosowanego opowiadania, stymulowaną pytaniami, diagnozującymi poziom zrozumienia tekstu (gwarą lub polszczyzną ogólną);

Jury etapu rejonowego  ocenia w pięciostopniowej skali stopień znajomości tekstów,  poziom ich zrozumienia, jakość gwary, jakość polszczyzny ogólnej, umiejętność budowania swobodnych wypowiedzi ustnych na zadany temat.

Klasy IV – VI SP

 

Lektura: „Góralska czytanka”:

 

Z działu „Myśliwskie”: „Cap z krzywym rozkem”, „Śnisko”, „Babrosie”;

Z działu „Pasterskie”: „Cliwo za matusiom”, „Wołosyn”, „Jak nie ostołef juhasem”;

Z działu „Zbójnickie”: „Janosik”, „Jak cie wrony nie weznom na gniazdo, bedzie z

                                        tobie chłop”

Z działu „O zyciu i świecie”: „Zycie syćkiego naucy”, „Opowiadanie (…) Ludwisie

                                       od Kośle”, „Lyn”, „O zaśpionym wojsku w Tatrak”.

 

 

I Etap szkolny

 

Przygotowanie:

  • Uczniowie-uczestnicy konkursu z pomocą nauczyciela zapoznają się z treścią wszystkich wymienionych wyżej  opowiadań
  • Przygotowują piękne czytanie trzech wybranych przez siebie opowiadań.
  • Tworzą też ilustracje do wybranego tekstu { format i technika dowolna}

Konkurs na etapie szkolnym obejmuje następujące czynności:

 

  •  Rozwiązanie testu  ze znajomości i stopnia  zrozumienia treści (opracowany przez nauczycieli, utrzymany w polszczyźnie ogólnej);
  • Opowiadanie odtwórcze inspirowane  wykonaną przez siebie ilustracją (gwarą lub polszczyzną ogólną);
  • Głośne czytanie fragmentu jednego trzech wybranych przez siebie opowiadań, wskazanego przez jury.

 

Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia. Dwoje finalistów przechodzi do etapu rejonowego oraz trzy prace plastyczne.

II Etap rejonowy

 

Zadania konkursowe:

 

Uczestnicy losują jeden tekst z grupy wskazanych dla tego etapu, a następnie:

  • Opowiadają jego treść (gwarą);
  • Głośno czytają wskazany przez jury fragment;
  • Odpowiadają na pytania, dotyczące zrozumienia przeczytanego tekstu

      (polszczyzną ogólną).

 

Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia i na tej podstawie wybiera troje laureatów i trzy nagrodzone prace plastyczne

 

Gala finałowa  konkursu odbędzie się  w siedzibie Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Targu.

 

 

Gimnazjum

Lektura:

 „Śnisko”, „Polowac”, „Murzański”, „Stary baca”, „Zatraceniec”,  „Wiadra święconej wody”„Janosik”, O zbójeckik dudkak i śtukak”, „Na słuzbe”, „Sierockie wesele”, „Cudowno woda”, „Baba Jaga i kurzenie”, „Krokusy”,, „Śmierzć”, „O śmerzci”, „O zaśpinym wojsku w Tatrak”, cała V część

 

Uczniowie samodzielnie czytają wszystkie wyżej wymienione teksty, konsultując się

z nauczycielem przygotowującym do konkursu.

 

I Etap szkolny:

Zadania konkursowe:

  • Rozwiązywanie   testu badającego znajomość treści wskazanej lektury i poziom jej rozumienia (wzorowany na testach kompetencji):
  • Głośne czytanie wskazanego przez jury fragmentu tekstu;
  • Analiza i interpretacja wybranego przez ucznia tekstu.

 

Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia. Dwoje finalistów przechodzi do etapu rejonowego.

 

II Etap rejonowy

 

Zadania konkursowe:

 

  • Analiza i interpretacja wskazanego przez jury tekstu;
  • Głośne czytanie wybranego fragmentu  (także wskazanego przez jury);
  • Swobodna wypowiedź uczestnika na temat literatury regionalnej, jej twórców,
  • Rozwiązywanie   testu badającego znajomość treści wskazanej lektury i poziom jej rozumienia (wzorowany na testach kompetencji):

            roli i znaczenia.

Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia i na tej podstawie wybiera troje laureatów .

 

 

Gala finałowa konkursu odbędzie się w siedzibie PPWSZ w Nowym Targu

Szkoły ponadgimnazjalne

 

I Etap szkolny  

 

Lektura: Całość „Czytanki” bez części I oraz wybranych przez ucznia innych tekstów, których adresy bibliograficzne znajdują się w posłowiu „Czytanki”

 

Zadania konkursowe:

 

  • Uczniowie piszą esej na dowolny temat, związany z kulturą góralską, inspirowany tekstami  z „Czytanki” , a także – w miarę możliwości – wziętymi z innych źródeł.

Np:

W jaki sposób literatura regionalna wzbogaca polską kulturę?

Dlaczego warto czytać góralskie opowieści?

Wczoraj i dziś na Podhalu.

Jakie wartości prezentują teksty góralskiej epiki.

Tożsamość jako źródło twórczości regionalnej (w odniesieniu do literatury i innych sztuk).

Co urzekło Witkiewicza, Tetmajera Tischnera? O urodzie i mądrości góralskich opowieści.

 

 

 

 

Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia. Dwoje finalistów przechodzi do etapu rejonowego.

 

II Etap rejonowy

 

Zadania konkursowe:

 

  • Rozmowa na temat literatury regionalnej, roli rodzimej gwary oraz wartości kultury góralskiej na tle kultury polskiej.
  • Analiza i interpretacja wybranego losowo tekstu z „Czytanki” na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.

Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia i na tej podstawie wybiera troje laureatów . Gala finałowa konkursu odbędzie się w siedzibie PPWSZ w Nowym Targu.

 

KONKURS CZYTELNICZY  „GÓRALSKIE CZYTANIE” PRZEZNACZONY JEST TAKŻE DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH.

W pierwszej kategorii wiekowej ( klasy I – III )

Przygotowanie:

 

  • Dzieci z pomocą nauczyciela poznają wszystkie teksty z tej części czytanki.
  •  Każde dziecko wybiera jedno opowiadanie, które mu się najbardziej podoba,

        i temu  tekstowi poświęca szczególną uwagę.

 

Konkurs na etapie szkolnym obejmuje następujące czynności:

 

  • Tworzenie ilustracji do wybranego opowiadania { format i technika dowolna}
  • Odpowiedź na bardzo proste pytania dotyczące treści, diagnozujące poziom rozumienia tekstu (gwarą lub polszczyzną ogólną).

Jury ocenia w pięciostopniowej skali wyniki pracy ucznia. Dwoje finalistów przechodzi do etapu rejonowego oraz trzy najlepsze prace plastyczne.

II Etap rejonowy

Przygotowanie:

  • Uczestnik poznaje treść wszystkich opowiadań z I działu czytanki { każde z nich może stać się tematem tego etapu konkursu}

 

Przebieg konkursu:

 

  • Uczestnik losuje jedną spośród ilustracji różnych przygód bohaterów poszczególnych opowiadań  czytanki.

 

Zadania konkursowe obejmują:

 

  • Swobodną wypowiedź ucznia na temat wylosowanej, stymulowanej pytaniami, diagnozującymi poziom zrozumienia tekstu (gwarą lub polszczyzną ogólną);

 

 

Jury etapu rejonowego  ocenia w pięciostopniowej skali stopień znajomości tekstów,  poziom ich zrozumienia, jakość gwary, jakość polszczyzny ogólnej.

W drugiej  kategorii wiekowej (klasy IV – VI) obowiązują kryteria przewidziane dla klas                 I – III.

W trzeciej  kategorii wiekowej ( gimnazjum klasy I – III) obowiązują kryteria przewidziane dla klas IV –VI.

W  czwartej  kategorii wiekowej (szkoły ponadgimnazjalne,  klasy I – III)  obowiązują kryteria przewidziane dla klas   gimnazjalnych klasy I – III.

Zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych {Dz.U.} nr133/97 poz. 8830 uczestnicy konkursu wyrażają zgodę na umieszczanie danych osobowych w bazie danych LO oraz udostępnianie ich przez Internet i w publikacjach o działalności kulturalnej, a także ich przetwarzanie. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do filmowania i fotografowania Konkursu i upoważniony jest do wykorzystywania tych materiałów bez żadnych zobowiązań  wobec uczestników lub osób trzecich.

 Zgłoszenie do Konkursu jest równoznaczne z przyjęciem niniejszego regulaminu.

Uczestnicy przyjeżdżają na Konkurs na koszt własny.

Karta  zgłoszenia

uczestnictwa ucznia

w I Podhalańskim Konkursie Czytelniczym

gwarowych tekstów literatury regionalnej

„Góralskie czytanie”

etap rejonowy

dla szkoły podstawowej/gimnazjum/ szkoły ponadgimnazjalne

 rok szkolny 2013/2014

  1. Imię (imiona) i nazwisko ucznia ..............................................................
  2. Grupa wiekowa.........................................................................................
  3. Nazwa szkoły............................................................................................

        ..................................................................................................................

4.    Rodzaj niepełnosprawności ?…………………………………………….

4.   Adres szkoły……………………………………………………………...

      ……………………………………………………………………………

  1. Klasa, do której uczęszcza uczeń w roku szkolnym 2013/2014  

      ...................................................................................................................

  1. Imię i nazwisko nauczyciela przygotowującego

       ...................................................................................................................

              Data:                                                                                  Podpis zgłaszającego:

         ……………………………………….                            ………………………………..

         Karty zgłoszenia prosimy przesyłać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 20.05.2014r.

na adres: Publiczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi SPSK

w Czarnym Dunajcu 34-470 Czarny Dunajec ul. Kmietowicza 2

 tel: 18 26 57 67 lub mailem:: ploczarnydunajec@interia.pl

?  wpisać po uzyskaniu zgody rodziców , w pozostałych przypadkach wpisać nie dotyczy

Galeria

Powiększ zdjęcie