Zaproszenie na konkurs
2014-04-10
I Podhalański Konkursu Czytelniczy
Gwarowych Tekstów Literatury Regionalnej
GÓRALSKIE CZYTANIE
- 1. Cele konkursu:
- Kształcenie ku wartościom konstytuującym kulturowe dziedzictwo regionalne
i narodowe.
- Przeciwdziałanie procesowi zanikania więzi międzypokoleniowej oraz stereotypizacji kultury ludowej.
- Ukształtowanie nawyków czytelniczych (kształtowanie świadomego odbiorcy literatury regionalnej).
- Kultywacja gwary podhalańskiej.
- Wsparcie edukacji polonistycznej ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum w zakresie pracy z tekstem oraz czytania ze zrozumieniem.
2. Etapy konkursu:
Konkurs ma dwa etapy:
- szkolny,
- rejonowy.
Do etapu rejonowego w każdej kategorii wiekowej przechodzi dwóch uczniów, którzy
na etapie szkolnym uzyskali największą liczbę punktów oraz trzy najlepsze prace plastyczne.
3.Czas i miejsce:
- Etap szkolny należy przeprowadzić do 15 maja, karty zgłoszenia do etapu rejonowego należy przesłać do 20 maja 2014r. na adres:
Publiczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi SPSK w Czarnym Dunajcu 34-470 Czarny Dunajec ul. Kmietowicza 2 tel: 18 26 57 67
lub mailem: ploczarnydunajec@interia.pl
Prace plastyczne należy przesłać na adres:
Publiczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi SPSK w Czarnym Dunajcu 34-470 Czarny Dunajec ul. Kmietowicza 2
- Etap rejonowy odbędzie się 6 czerwca w Publicznym Liceum Ogólnokształcącym
z Oddziałami Integracyjnymi SPSK w Czarnym Dunajcu
- Gala finałowa z wręczeniem nagród odbędzie się 13 czerwca w siedzibie Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Targu
4. Kategorie wiekowe:
Uczestnicy występować będą w trzech kategoriach wiekowych:
- Klasy I – III SP
- Klasy IV – VI SP
- Gimnazjum
- Szkoły ponadgimnazjalne
5. Przebieg konkursu w poszczególnych kategoriach wiekowych
KLASY I – III SP
Lektura: „Góralska czytanka”, część pt. „Lo dzieci”
I Etap szkolny
W etapie szkolnym mogą uczestniczyć wszyscy chętni, którzy zapoznali się z treścią lektury.
Przygotowanie:
- Dzieci z pomocą nauczyciela poznają wszystkie teksty z tej części czytanki.
- Każde dziecko wybiera jedno opowiadanie, które mu się najbardziej podoba,
i temu tekstowi poświęca szczególną uwagę.
Konkurs na etapie szkolnym obejmuje następujące czynności:
- Głośne czytanie wybranego opowiadania;
- Tworzenie ilustracji do wybranego opowiadania { format i technika dowolna}
- Odpowiedź na proste pytania dotyczące treści, diagnozujące poziom rozumienia tekstu (gwarą lub polszczyzną ogólną).
Jury ocenia w pięciostopniowej skali wyniki pracy ucznia. Dwoje finalistów przechodzi do etapu rejonowego oraz trzy najlepsze prace plastyczne.
II Etap rejonowy
Przygotowanie:
- Uczestnik poznaje treść wszystkich opowiadań z I działu czytanki { każde z nich może stać się tematem tego etapu konkursu}
Przebieg konkursu:
- Uczestnik losuje jedną spośród ilustracji różnych przygód bohaterów poszczególnych opowiadań i jedno z opowiadań I części czytanki.
Zadania konkursowe obejmują:
- Odtwórcze opowiadanie o przygodzie, która została zilustrowana na wylosowanym obrazku (gwarą);
- Wzorowe głośne czytanie fragmentu wylosowanego tekstu;
- Swobodną wypowiedź ucznia na temat wylosowanego opowiadania, stymulowaną pytaniami, diagnozującymi poziom zrozumienia tekstu (gwarą lub polszczyzną ogólną);
Jury etapu rejonowego ocenia w pięciostopniowej skali stopień znajomości tekstów, poziom ich zrozumienia, jakość gwary, jakość polszczyzny ogólnej, umiejętność budowania swobodnych wypowiedzi ustnych na zadany temat.
Klasy IV – VI SP
Lektura: „Góralska czytanka”:
Z działu „Myśliwskie”: „Cap z krzywym rozkem”, „Śnisko”, „Babrosie”;
Z działu „Pasterskie”: „Cliwo za matusiom”, „Wołosyn”, „Jak nie ostołef juhasem”;
Z działu „Zbójnickie”: „Janosik”, „Jak cie wrony nie weznom na gniazdo, bedzie z
tobie chłop”
Z działu „O zyciu i świecie”: „Zycie syćkiego naucy”, „Opowiadanie (…) Ludwisie
od Kośle”, „Lyn”, „O zaśpionym wojsku w Tatrak”.
I Etap szkolny
Przygotowanie:
- Uczniowie-uczestnicy konkursu z pomocą nauczyciela zapoznają się z treścią wszystkich wymienionych wyżej opowiadań
- Przygotowują piękne czytanie trzech wybranych przez siebie opowiadań.
- Tworzą też ilustracje do wybranego tekstu { format i technika dowolna}
Konkurs na etapie szkolnym obejmuje następujące czynności:
- Rozwiązanie testu ze znajomości i stopnia zrozumienia treści (opracowany przez nauczycieli, utrzymany w polszczyźnie ogólnej);
- Opowiadanie odtwórcze inspirowane wykonaną przez siebie ilustracją (gwarą lub polszczyzną ogólną);
- Głośne czytanie fragmentu jednego trzech wybranych przez siebie opowiadań, wskazanego przez jury.
Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia. Dwoje finalistów przechodzi do etapu rejonowego oraz trzy prace plastyczne.
II Etap rejonowy
Zadania konkursowe:
Uczestnicy losują jeden tekst z grupy wskazanych dla tego etapu, a następnie:
- Opowiadają jego treść (gwarą);
- Głośno czytają wskazany przez jury fragment;
- Odpowiadają na pytania, dotyczące zrozumienia przeczytanego tekstu
(polszczyzną ogólną).
Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia i na tej podstawie wybiera troje laureatów i trzy nagrodzone prace plastyczne.
Gala finałowa konkursu odbędzie się w siedzibie Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Targu.
Gimnazjum
Lektura:
„Śnisko”, „Polowac”, „Murzański”, „Stary baca”, „Zatraceniec”, „Wiadra święconej wody”„Janosik”, O zbójeckik dudkak i śtukak”, „Na słuzbe”, „Sierockie wesele”, „Cudowno woda”, „Baba Jaga i kurzenie”, „Krokusy”,, „Śmierzć”, „O śmerzci”, „O zaśpinym wojsku w Tatrak”, cała V część
Uczniowie samodzielnie czytają wszystkie wyżej wymienione teksty, konsultując się
z nauczycielem przygotowującym do konkursu.
I Etap szkolny:
Zadania konkursowe:
- Rozwiązywanie testu badającego znajomość treści wskazanej lektury i poziom jej rozumienia (wzorowany na testach kompetencji):
- Głośne czytanie wskazanego przez jury fragmentu tekstu;
- Analiza i interpretacja wybranego przez ucznia tekstu.
Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia. Dwoje finalistów przechodzi do etapu rejonowego.
II Etap rejonowy
Zadania konkursowe:
- Analiza i interpretacja wskazanego przez jury tekstu;
- Głośne czytanie wybranego fragmentu (także wskazanego przez jury);
- Swobodna wypowiedź uczestnika na temat literatury regionalnej, jej twórców,
- Rozwiązywanie testu badającego znajomość treści wskazanej lektury i poziom jej rozumienia (wzorowany na testach kompetencji):
roli i znaczenia.
Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia i na tej podstawie wybiera troje laureatów .
Gala finałowa konkursu odbędzie się w siedzibie PPWSZ w Nowym Targu
Szkoły ponadgimnazjalne
I Etap szkolny
Lektura: Całość „Czytanki” bez części I oraz wybranych przez ucznia innych tekstów, których adresy bibliograficzne znajdują się w posłowiu „Czytanki”
Zadania konkursowe:
- Uczniowie piszą esej na dowolny temat, związany z kulturą góralską, inspirowany tekstami z „Czytanki” , a także – w miarę możliwości – wziętymi z innych źródeł.
Np:
W jaki sposób literatura regionalna wzbogaca polską kulturę?
Dlaczego warto czytać góralskie opowieści?
Wczoraj i dziś na Podhalu.
Jakie wartości prezentują teksty góralskiej epiki.
Tożsamość jako źródło twórczości regionalnej (w odniesieniu do literatury i innych sztuk).
Co urzekło Witkiewicza, Tetmajera Tischnera? O urodzie i mądrości góralskich opowieści.
Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia. Dwoje finalistów przechodzi do etapu rejonowego.
II Etap rejonowy
Zadania konkursowe:
- Rozmowa na temat literatury regionalnej, roli rodzimej gwary oraz wartości kultury góralskiej na tle kultury polskiej.
- Analiza i interpretacja wybranego losowo tekstu z „Czytanki” na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.
Jury ocenia w pięciostopniowej skali odpowiedzi ucznia i na tej podstawie wybiera troje laureatów . Gala finałowa konkursu odbędzie się w siedzibie PPWSZ w Nowym Targu.
KONKURS CZYTELNICZY „GÓRALSKIE CZYTANIE” PRZEZNACZONY JEST TAKŻE DLA UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
W pierwszej kategorii wiekowej ( klasy I – III )
Przygotowanie:
- Dzieci z pomocą nauczyciela poznają wszystkie teksty z tej części czytanki.
- Każde dziecko wybiera jedno opowiadanie, które mu się najbardziej podoba,
i temu tekstowi poświęca szczególną uwagę.
Konkurs na etapie szkolnym obejmuje następujące czynności:
- Tworzenie ilustracji do wybranego opowiadania { format i technika dowolna}
- Odpowiedź na bardzo proste pytania dotyczące treści, diagnozujące poziom rozumienia tekstu (gwarą lub polszczyzną ogólną).
Jury ocenia w pięciostopniowej skali wyniki pracy ucznia. Dwoje finalistów przechodzi do etapu rejonowego oraz trzy najlepsze prace plastyczne.
II Etap rejonowy
Przygotowanie:
- Uczestnik poznaje treść wszystkich opowiadań z I działu czytanki { każde z nich może stać się tematem tego etapu konkursu}
Przebieg konkursu:
- Uczestnik losuje jedną spośród ilustracji różnych przygód bohaterów poszczególnych opowiadań czytanki.
Zadania konkursowe obejmują:
- Swobodną wypowiedź ucznia na temat wylosowanej, stymulowanej pytaniami, diagnozującymi poziom zrozumienia tekstu (gwarą lub polszczyzną ogólną);
Jury etapu rejonowego ocenia w pięciostopniowej skali stopień znajomości tekstów, poziom ich zrozumienia, jakość gwary, jakość polszczyzny ogólnej.
W drugiej kategorii wiekowej (klasy IV – VI) obowiązują kryteria przewidziane dla klas I – III.
W trzeciej kategorii wiekowej ( gimnazjum klasy I – III) obowiązują kryteria przewidziane dla klas IV –VI.
W czwartej kategorii wiekowej (szkoły ponadgimnazjalne, klasy I – III) obowiązują kryteria przewidziane dla klas gimnazjalnych klasy I – III.
Zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych {Dz.U.} nr133/97 poz. 8830 uczestnicy konkursu wyrażają zgodę na umieszczanie danych osobowych w bazie danych LO oraz udostępnianie ich przez Internet i w publikacjach o działalności kulturalnej, a także ich przetwarzanie. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do filmowania i fotografowania Konkursu i upoważniony jest do wykorzystywania tych materiałów bez żadnych zobowiązań wobec uczestników lub osób trzecich.
Zgłoszenie do Konkursu jest równoznaczne z przyjęciem niniejszego regulaminu.
Uczestnicy przyjeżdżają na Konkurs na koszt własny.
Karta zgłoszenia
uczestnictwa ucznia
w I Podhalańskim Konkursie Czytelniczym
gwarowych tekstów literatury regionalnej
„Góralskie czytanie”
etap rejonowy
dla szkoły podstawowej/gimnazjum/ szkoły ponadgimnazjalne
rok szkolny 2013/2014
- Imię (imiona) i nazwisko ucznia ..............................................................
- Grupa wiekowa.........................................................................................
- Nazwa szkoły............................................................................................
..................................................................................................................
4. Rodzaj niepełnosprawności ?…………………………………………….
4. Adres szkoły……………………………………………………………...
……………………………………………………………………………
- Klasa, do której uczęszcza uczeń w roku szkolnym 2013/2014
...................................................................................................................
- Imię i nazwisko nauczyciela przygotowującego
...................................................................................................................
Data: Podpis zgłaszającego:
………………………………………. ………………………………..
Karty zgłoszenia prosimy przesyłać w nieprzekraczalnym terminie do dnia 20.05.2014r.
na adres: Publiczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi SPSK
w Czarnym Dunajcu 34-470 Czarny Dunajec ul. Kmietowicza 2
tel: 18 26 57 67 lub mailem:: ploczarnydunajec@interia.pl
? wpisać po uzyskaniu zgody rodziców , w pozostałych przypadkach wpisać nie dotyczy